search
close
Home

Institutional

Our services

Foreign trade

Publications

Human Resources

Member Services

Online Transactions

Useful Links Contact
Alternate Text Alternate Text

Institutional

Alternate Text Alternate Text

Our services

Alternate Text Alternate Text

Foreign trade

Alternate Text Alternate Text

Publications

Alternate Text Alternate Text

Human Resources

Alternate Text Alternate Text

Member Services

Alternate Text Alternate Text

Online Transactions

Alternate Text Alternate Text
Facebook Twitter İnstagram

7524 Sayılı Kanun ile Getirilenler Hakkında

16/08/2024

2 Ağustos 2024 tarihli ve 32620 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan VERGİ KANUNLARI İLE BAZI KANUNLARDA VE 375 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNile aşağıdaki konularda değişiklikler yapılmıştır.

1. 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı  döner  sermaye  işletmelerinin  her  türlü  ödemelerinde  vadesi  geçmiş  borcun bulunmadığına  ilişkin  belge  aranılması  zorunluluğuna  yönelik  düzenleme  yapılmıştır. (Madde 1)

2. Teknogirişim şirketi niteliğini haiz işverenlerce, hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliğinde kabul edilen pay senetlerine ilişkin gelir vergisi istisnası getirilmiştir. (Madde 2)

3.Ticari  ve  mesleki  kazançlarda  günlük  hasılat  tespiti  ve  gelir  vergisi  matrahının belirlenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır. (Madde 3)

4. Aracı  hizmet  sağlayıcıları  ve    elektronik  ticaret  aracı  hizmet  sağlayıcılarına  yapılan ödemeler ile  Cumhurbaşkanınca belirlenen sektörler veya faaliyet konularına ilişkin mal ve  hizmet  alımlarına  yönelik  yapılan  ödemelerden  vergi  tevkifatı  yapılmasına  yönelik düzenleme yapılmıştır.(Madde 4, 33,34 )

5. VUK teminat uygulamasında değişiklik yapılmıştır. (Madde 5)

6.Dijital ortamda gerçekleşen iktisadi faaliyetlerin takibine ilişkin önlem alma konusunda Hazine ve Maliye Bakanlığına yetki verilmiştir. (Madde 6)

7.Kıymetli madenler borsasında işlem gören kıymetli madenlerin değerleme işlemlerinde değerleme ölçüsünde değişiklik yapılmıştır. (Madde 7)

8. VUK’un  iktisadi  işletmelere  dahil  kıymetleri  değerleme  bölümüne  “Kıymetli  madenler” başlığı ile yeni bir madde eklenmiştir. (Madde 8)

9. Bazı  durumlarda  vergi  ziyaı  cezasının  %50  artırımlı  uygulanması  yönünde  değişiklik yapılmıştır. (Madde 9)

10.VUK’a göre kesilen usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları arttırılmıştır. (Madde 10, 11, 12, 13)

11.Vergi aslı uzlaşma kapsamından çıkarılmıştır. (Madde 14,16)

12.Gelir  İdaresi  Başkanlığı  taşra  teşkilatı  teşkilatında  çalışanlara  fazla  çalışma  ücreti ödenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır. (Madde 15)

13.Gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan araçlar, özel tekne ve yatların,  deniz  taşıma  araçlarına  ilişkin  olarak  liman  ve  hava  meydanlarında  yapılan hizmetlere  tanınan    KDV  istisnası  dışında  kalması  yönünde  değişiklik  düzenlemesi yapılmıştır (Madde 17)

14.Bazı mallara tanınan ithalatta KDV istisnası kaldırılmıştır. (Madde 18)

15.KDV Kanununda yapılan değişiklikle şirketlerin birleşme, devir ve bölünme işlemlerine ilişkin  KDV  indirimlerinde  zamanaşımına  bağlı  olmaksızın  vergi  inceleme  yapılması zorunluluğu getirilmiştir. (Madde 19)

16.Beş takvim yılı süresince indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisinin indirim hakkı sonlandırılmıştır. (Madde 20, 22)

17.İade  hakkı  doğuran  işlemlerden  kaynaklanan  iade  taleplerinin  vergi  inceleme  raporu sonucuna göre yerine getirilmesinin esas olduğu Kanun hükmü haline getirilmiştir. (Madde 21)

18.1 Ocak 2025 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak  serbest bölgelerden Türkiye’ye yapılan satışlardan elde edilen kazançlara ilişkin  gelir ve kurumlar vergisi  istisna kaldırılmaktadır. (Madde 24)

19.Kısa vadeli sigorta kolları prim oranı %2 den %2,25 e yükseltilmiştir. (Madde 28)

20.Yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emekliler ve hak sahiplerine dosya bazında 10.000  Türk  lirası  olarak  öngörülen  aylık  asgari  ödeme  tutarı  12.500  Türk  lirasına yükseltilmiştir. (Madde 29)

21.Yatırım fon ve ortaklıklarının kazançlarının kurumlar vergisi istisnadan faydalanılabilmesi için fon ve ortaklıkların (emeklilik yatırım fonları hariç) sahip oldukları taşınmazlardan elde ettikleri kazançların en az %50’sinin, elde edildiği hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken ayı izleyen ikinci ayın sonuna kadar kar payı olarak dağıtılması şartı getirilmiştir. (Madde 32)

22.%30  oranında  kurumlar  vergisi  ödeyen    kurumlar  vergisi  mükelleflerinin  kapsamı genişletilmiştir.(Madde 35)

23.% 10 oranında yurt içi asgari kurumlar vergisi getirilmiştir. (Madde 36)

24.Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi düzenlemesi yapılmıştır. (Madde 37-50)25.Yurtdışı çıkış harcı 150 TL’den 500 TL’ye çıkarılmıştır. (Madde 51)

26.Konusu otuz bir bin Türk lirasını geçmeyen; vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemlere  karşı  açılan  iptal  davaları  hakkında  idare  ve  vergi  mahkemelerince  verilen kararlar kesin olup, bunlara karşı istinaf yoluna başvurulamayacaktır. (Madde 52)

27.Danıştay’da temyiz edilebilecek davaların limitlerine ilişkin düzenleme yapılmıştır. (Madde 53)

 

Söz   konusu yasal düzenlemeler özetle aşağıdaki gibidir:

1-) 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi kamu idareleri ile bu idarelere  bağlı  döner  sermaye  işletmelerinin  her  türlü  ödemelerinde  vadesi  geçmiş borcun  bulunmadığına  ilişkin  belge  aranılması  zorunluluğuna  yönelik  düzenleme yapılmıştır.

 (Madde 6183 sayılı AATUH Kanunda 28/11/2017 tarihli ve 7061 sayılı Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile yapılan değişiklik sonucunda, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermaye işletmelerinin her türlü ödemelerinde vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge aranılması zorunluluğu getirmeye Hazine ve Maliye Bakanının yetkili olduğu yönünde düzenleme yapılmıştı.

 Yapılan düzenlemesiyle bu idarelerce, mahkeme kararları ve icra dairelerinin ödeme veya icra emirleri üzerine yapılacak ödemelerde de borcu yoktur belgesi aranılması yönünde Hazine ve Maliye Bakanı’na yetki verilmesine yönelik düzenleme yapılmıştır.

2-)  Teknogirişim  şirketi  niteliğini  haiz  işverenlerce,  hizmet  erbabına  bedelsiz  veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliğinde kabul edilen pay senetlerine ilişkin gelir vergisi istisnası getirilmiştir. (Madde 2)

GVK’nın  mülga  17’inci  maddesinde  yapılan  yeniden  düzenleme  ile  Sanayi  ve  Teknoloji Bakanlığınca belirlenen kriterlere göre teknogirişim şirketi niteliğini haiz işverenlerce, hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliğinde kabul edilen pay senetlerinin verildiği tarihteki rayiç değerinin, hizmet erbabının o yıldaki bir yıllık brüt ücret tutarını aşmayan kısmı gelir vergisinden istisna tutulmuştur.Hizmet erbabı tarafından bu şekilde iktisap edilen pay senetlerinin; iktisap tarihinden itibaren 3 tam yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin tamamı, 4 ila 6 yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin %75'i, 7 ila 12 yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin %25'i, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faizi ile birlikte işverenden tahsil edilecektir. Bu şekilde istisna nedeniyle zamanında alınmayan vergilere ilişkin zamanaşımı süresi, hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen pay senetlerinin hizmet erbabı tarafından elden çıkarıldığı tarihi takip eden takvim yılı başından itibaren başlayacaktır.

3-)  Ticari  ve  mesleki  kazançlarda  günlük  hasılat  tespiti  ve  gelir  vergisi  matrahının belirlenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır. (Madde 3)

GVK’nın mülga 69’uncu maddesinde yapılan yeniden düzenleme ile ticari veya serbest meslek faaliyetleri yönünden mükellefler nezdinde  bir ayda üçten, bir takvim yılında on ikiden az olmamak kaydıyla yapılacak yoklamalar neticesinde tespit edilen günlük hasılat tutarlarının ortalaması alınarak mükelleflerin aylık ve yıllık hasılat tutarlarının  tespit edilmesine; bu şekilde tespit edilen hasılat tutarları ile mükelleflerin faaliyette bulundukları döneme ilişkin beyan ettikleri hasılat tutarları karşılaştırılarak,  karşılaştırma sonucu bulunan farkın %20'den fazla olması durumunda mükelleflerin Vergi Usul Kanununda yer alan "izaha davet müessesesi" kapsamında izaha davet edilmesine yönelik düzenlemede bulunulmuştur.

4-) Aracı hizmet sağlayıcıları ve  elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarına yapılan ödemeler ile  Cumhurbaşkanınca belirlenen sektörler veya faaliyet konularına ilişkin mal  ve  hizmet  alımlarına  yönelik  yapılan  ödemelerden  vergi  tevkifatı  yapılmasınayönelik düzenleme yapılmıştır. (madde 4, 33,34 )

GVK  94’üncü  maddesine  eklenen  19  ve  20’nci  bentler  ile  aracı  hizmet  sağlayıcıları  ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarına yapılan ödemeler ile mal ve hizmet alımlarına ilişkin gerçek kişilere yapılan ödemeler üzerinden Cumhurbaşkanınca belirlenen sektör ve faaliyet konuları dikkate alınarakvergi tevkifatı yapılması yönünde düzenleme yapılmıştır. Benzer bir düzenleme Kanunun 33 ve 34’üncü  maddeleri ile Kurumlar Vergisi Kanununun tam mükelleflerde vergi  tevkifatı yapılmasına ilişkin 15’inci maddesi ile dar  mükelleflerde vergi  tevkifatı yapılmasına ilişkin 30’uncu  maddelerinde   yapılmıştır.

 5-) VUK teminat uygulamasında değişiklik yapılmıştır.  (Madde 5)

VUK 153/A maddesinde yapılan düzenleme ile; başkaca bir ticari, zirai ve mesleki faaliyeti olmadığı halde münhasıran sahte belge düzenlemek amacıyla mükellefiyet tesis ettirdiğinin vergi  incelemesine  yetkili  olanlarca  düzenlenen  rapor  ile  tespit  edilmesi  ve  mükellefiyet kaydının devamına gerek görülmediğinin raporda belirtilmesi üzerine işi bırakmış addolunan ve  mükellefiyet  kayıtları  vergi  dairesince  terkin  edilenlerden  mükellefiyet  tesis  ettirmek isteyenler için istenen teminat uygulamasında bazı değişiklikler yapılmıştır.

  6-)  Dijital  ortamda  gerçekleşen  iktisadi  faaliyetlerin  takibine  ilişkin  önlem  alma konusunda Hazine ve Maliye Bakanlığına yetki verilmektedir.  (Madde 6)

VUK Mükerrer 257’nci maddede yapılan değişiklikle Hazine ve Maliye Bakanlığının elektronik ticaretin yanı sıra internet dâhil olmak üzere her türlü dijital ortamın reklam, ilan, satış ve kiralama  gibi  iktisadi  ve  ticari  amaçlarla  kullanıldığı  hallerde  vergi  güvenliğini  sağlamak amacıyla önlem alma konusunda yetki verilmiştir.

7-)  Kıymetli  madenler  borsasında  işlem  gören  kıymetli  madenlerin  değerleme işlemlerinde değerleme ölçüsü değişikliği yapılmıştır. (Madde 7)

VUK’un “borsa rayici” başlıklı 263’üncü maddesinde yapılan değişiklik ile kıymetli madenler borsasında işlem gören kıymetli madenlerin değerleme işlemlerinde değerleme ölçüsü olarak borsa rayici kullanılacaktır.

8-)  VUK’nın  iktisadi  işletmelere  dahil  kıymetleri  değerleme  bölümüne  “Kıymetli madenler” başlığı ile yeni bir madde eklenmiştir. (Madde 8)

 VUK  eklenen  274/A  maddesi  ile  kıymetli  maden  üretim  ve  alım-satım  ile  iştigal  eden mükelleflerin  aktiflerinde  ticari  mal  olarak  kayıtlı  olanlar  hariç  olmak  üzere,  mükelleflerin aktiflerinde tasarruf amacıyla tutmuş oldukları kıymetli madenler ile kıymetli maden ile olan alacak ve borçların borsa rayiciyle değerlenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır.

9-) Bazı durumlarda vergi ziyaı cezasının %50 artırımlı uygulanması yönünde değişiklik yapılmıştır. (Madde 9)

VUK’un 344’üncü maddesinde yapılan değişiklik ile vergi kanunlarına göre mükellefiyet tesis ettirilmesi gerektiği halde bu zorunluluğa uyulmaksızın vergi dairesinin ıttılaı dışında ticari, zirai veya  mesleki  faaliyette  bulunmak  suretiyle  vergi  ziyaına  sebebiyet  verilmesi  durumunda, kesilecek  vergi  ziyaı  cezasının  yüzde  elli  artırılarak  uygulanmasına  yönelik  düzenleme yapılmıştır.Aynı vergi türü ve dönemine ilişkin daha sonra yapılacak tarhiyatlar nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarına da aynı artırım hükmü uygulanacaktır.

10-) VUK’a göre kesilen usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları arttırılmıştır (Madde 10, 11, 12, 13)

VUK’un    usulsüzlük  ve  özel  usulsüzlük  cezalarına  ilişkin  352,  353,  355  ve  m.355’inci maddelerinde  bazı  değişiklikler  yapılmış;  ayrıca  mevcutta  uygulanan  usulsüzlük  ve  özel usulsüzlük cezaları oransal olarak büyük tutarlarda  arttırılmıştır.

11-) Vergi aslı uzlaşma kapsamından çıkarılmıştır. (Madde 14, 16)

VUK’nın  ilgili maddelerinde yapılan değişiklikle vergi aslı uzlaşma kapsamından çıkarılmıştır. Vergi cezalarında uzlaşma uygulaması devam etmektedir. Ayrıca  VUK’a  eklenen  Geçici  35’inci  madde  ile  mevcut  uzlaşma  başvurularının  Yasa  değiştirilmeden önceki hükümlerine göre sonuçlandırılması yönünde düzenleme yapılmıştır.

12-) Gelir İdaresi Başkanlığı taşra teşkilatı teşkilatında çalışanlara fazla çalışma ücreti ödenmesine yönelik düzenleme yapılmaktadır.  (Madde 15)

VUK EK Madde 13’te yapılan düzenleme ile  mesai saati haricinde ve daire dışında fiilen çalışan  personele  bu  çalışmalarının  karşılığı  fazla  çalışma  ücreti  ödenmesine  yönelik düzenleme yapılmıştır.

13-) Gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan araçlar, özel tekne ve yatlar, deniz taşıma araçlarına ilişkin olarak liman ve hava meydanlarında yapılan  hizmetlerin  KDV  istisnası  dışında  kalması  yönünde  değişiklik  yapılmıştır. (Madde 17)

 KDV Kanunu’nun 13’üncümaddesinde yapılan değişiklikle deniz ve hava taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetlere istisna uygulanması konusunda sınırlama getirilmiştir.

14-)  KDV  Kanununda  yapılan  değişiklikle  şirketlerin  birleşme,  devir  ve  bölünme işlemlerine ilişkin KDV indirimlerinde  zamanaşımına bağlı olmaksızın vergi inceleme yapılması zorunluluğu getirilmektedir. (madde 19)

KDV Kanununun 17/1-4/c bendinde yapılan düzenleme ile faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden mükelleflerin bünyesinde bulunan söz konusu sonraki döneme devreden KDV tutarlarının  devralan  şirkette  indirilecek  KDV  olarak  kullanılabilmesi  için,  bu  KDV'nin doğruluğuna ilişkin gerekli incelemenin VUK’da  düzenlenen zamanaşımı süreleri ile bağlı olmaksızın  yapılması  ve  inceleme  sonucuna  göre  indirim  hakkının  verilmesine  yönelik düzenleme yapılmıştır.

15-) Beş takvim yılı süresince indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisinin indirim hakkı sonlandırılmıştır. (Madde 20, 22)

KDV Kanunun 30’uncu maddesine eklenen (f) bendi ile beş takvim yılı süresince indirim yoluyla  giderilemeyen  katma  değer  vergisinin  mükellefin  vergiye  tabi  işlemleri  üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilemeyeceği yönünde düzenleme yapılmıştır.  Ayrıca  KDV  Kanununun  30  uncu  maddesinin  birinci  fıkrasının  (f)  bendi  uyarınca indirilemeyecek  katma  değer  vergisi,  sonraki  döneme  devreden  katma  değer  vergisi hesabından çıkarılarak özel bir hesaba alınır. Özel hesaba alınan sonraki döneme devreden katma değer vergisi, üç yıl içinde mükellefler tarafından yapılacak talep üzerine, Vergi Usul Kanununda düzenlenen zamanaşımı süreleri ile bağlı olmaksızın talep tarihinden itibaren bir yıl içerisinde yapılacak vergi incelemesi sonucunda incelemenin tamamlandığı yıla ilişkin gelir veya  kurumlar  vergisinin  tespitinde  gider  olarak  dikkate  alınabilir.  Bu  suretle  talepte bulunulmayan katma değer vergisi gider yazılamaz.

16-)  1.1.2025  tarihinden  itibaren  elde  edilen  kazançlara  uygulanmak    serbest bölgelerden  Türkiye’ye  yapılan  satışlardan  elde  edilen  kazançlara  ilişkin    gelir  ve kurumlar vergisi  istisna kaldırılmıştır.(Madde 24)

Serbest  Bölgeler  Kanununun  geçici  3  üncü  maddesinin  ikinci  fıkrasının  (a)  bendinin  ilk cümlesinde yer alan "imal ettikleri ürünlerin" ibaresi "imal ettikleri ürünlerin yurt dışına" şeklinde değiştirilmiştir. Serbest bölgelerdeki üretim faaliyetlerinden elde edilen kazançların tamamı, üretilen ürünlerin yurt içine ya da yurt dışına satılıp satılmadığına bakılmaksızın kurumlar vergisinden istisnadır.

Düzenlemeyle  serbest  bölgelerde  faaliyet  gösteren  kurumların  münhasıran  yurt  dışına yaptıkları  satışlardan  (ihracattan)  elde  ettikleri  kazançlar  istisna  tutulmuş  olup;  yurt  içine yaptıkları satışlardan elde edilen kazançlara tanınan istisna kaldırılmıştır.

17-) Yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emekliler ve hak sahiplerine dosya bazında 10.000 Türk lirası olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarı  12.500 Türk lirasına yükseltilmiştir. (Madde 29) 5510  sayılı  Sosyal  Sigortalar  ve  Genel  Sağlık  Sigortası  Kanununda  değişiklik  yapılarak yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emekliler  ve hak sahiplerine dosya bazında 10.000 Türk lirası olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarının 12.500 Türk lirasına yükseltilmektedir.

18-) %30 oranında kurumlar vergisi ödeyen  kurumlar vergisi mükelleflerinin kapsamı genişletilmiştir.(Madde 35)

KVK’nın 32’nci maddesinde yapılan değişiklikle  8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanuna göre yap-işlet-devret modeli çerçevesinde gerçekleştirilen projeler ile 21/2/2013 tarihli ve 6428 sayılı Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması  Hakkında Kanun hükümlerine  göre  kamu  özel  iş  birliği  modeli çerçevesinde  yürütülen  projelerde sözleşmenin tarafı olarak faaliyette bulunan şirketler, % 30 oranında kurumlar vergisi ödemek zorunda olan mükellef grubuna dahil edilmiştir.

19-) %10 oranında yurt içi asgari kurumlar vergisi getirilmiştir. (madde 36)

KVK’ya eklenen “Yurt içi asgari kurumlar vergisi” başlıklı  32/C maddesi ile kurumlar vergisi mükelleflerinin hesaplayacakları kurumlar vergisinin tespitine yönelik düzenleme yapılmış ve kurumların asgari % 10 oranında kurumlar vergisi  ödemeleri zorunluluğu getirilmiştir.Düzenleme  uyarınca  32  nci  ve  32/A  maddeleri  hükümleri  dikkate  alınarak  hesaplanan kurumlar vergisi, öngörülen bazı indirim ve istisnalar düşülmeden önceki kurum kazancının %10’undan az olamayacaktır.

İndirim ve istisnalar düşülmeden önceki kurum kazancı ibaresi, hesap dönemi sonundaki ticari bilanço  kârına  kanunen  kabul  edilmeyen  giderlerin  eklenmesiyle  bulunan  tutarı  ifade etmektedir.%10 oranını; sektörler, faaliyet konusu, iş kolları ya da üretim alanları itibarıyla ayrı ayrı ya da birlikte sıfıra kadar indirmeye veya bir katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı, maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır.

20-) Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi getirilmiştir.(Madde 37-50)

Özellikle uluslararası alanda pek çok ülkede faaliyetleri olan büyük ölçekli yabancı kuruluşların ve bunların Türkiye’deki bağlı kuruluşlarının OECD düzenlemelerinde ön plana çıkan Asgari Kurumlar Vergisi uygulamasına, faaliyette bulunulan ülkeden kazançların diğer düşük oranlı ülkelere kaydırılmak suretiyle vergi aşındırmasına yol açabileceği düşüncesiyle uluslararası normlara da uyum sağlaması amacıyla asgari kurumlar vergisi uygulaması  getirilmektedir. Madde hükümleri,   OECD,  AB, G20  ülkeleri tarafından başlatılan Sütun 1 (pillar 1) ve Sütun 2 (pillar 2)   uygulamalarını temel alan düzenlemeler içermektedir. Öngörülen asgari kurumlar vergisi oranı % 15’tir ve çok uluslu şirketlerin Türkiye’deki kazançları üzerinden hesaplanan    efektif kurumlar vergisi oranının bu  oranın altında olması durumunda uygulanacaktır. Özellikle uluslararası alanda pek çok ülkede faaliyetleri olan büyük ölçekli yabancı kuruluşların ve bunların Türkiye’deki bağlı kuruluşlarının OECD düzenlemelerinde ön plana çıkan Asgari Kurumlar Vergisi uygulamasına, faaliyette bulunulan ülkeden kazançların diğer düşük oranlı ülkelere kaydırılmak suretiyle vergi aşındırmasına yol açabileceği düşüncesiyle uluslararası normlara da uyum sağlaması amacıyla asgari kurumlar vergisi uygulamasıgetirilmektedir. Madde hükümleri,   OECD,  AB, G20  ülkeleri tarafından başlatılan Sütun 1 (pillar 1) ve Sütun 2 (pillar 2)   uygulamalarını temel alan düzenlemeler içermektedir. Öngörülen asgari kurumlar vergisi oranı % 15’tir ve çok uluslu şirketlerin Türkiye’deki kazançları üzerinden hesaplanan    efektif kurumlar vergisi oranının bu  oranın altında olması durumunda uygulanacaktır.

21-) Yurtdışı çıkış harcı 50 TL’den 500  TL’ye çıkarılmıştır. (Madde 51)

Yurt dışına çıkış yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarından çıkış başına alınan harç tutarı 50  TL’den  500’ye  çıkarılırken,  harç  her  yıl  yeniden  değerleme  oranında  artırılarak uygulanacaktır.  Bu kapsamda hesaplanan harcın uygulandığı yılın ocak ayının onuncu günü sonuna  kadar  yapılan  yurt  dışına  çıkışlarda,  bir  önceki  yılın  sonu  itibarıyla  geçerli  tutar üzerinden yapılmış harç ödemeleri için fark ikmal edilmeyecektir.

TÜRMOB

Alternate Text Alternate Text

©2022 Menemen Ticaret Odası - Tüm hakları saklıdır.